Muumipelailua - Taikurin hattu


Heipparallaa, ja tervetuloa lukemaan elokuun viimeistä postausta! Tällä kertaa palaamme vanhojen tuttujen muumipelien pariin, ja vuoronsa saa Taikurin hattu -niminen pc-peli. Kyseessä on kenties yksi rakastetuimmista muumi-pc-peleistä. 

Perustiedot:


Julkaisija: WSOY multimedia, myöhemmin Nordic SoftSales, 1997
Järjestelmä: Windows, Mac
Hinta: Maksullinen, peli itsessään ei tarjoa ostomahdollisuuksia
Ikäraja: 3
Kieli: Suomi


Pelin idea ja tavoite:


Taikurin hattu -peli on eräänlainen spin-off kyseiselle Muumilaakson tarinoiden arkille. Alussa pelaajan on mahdollista katsoa tarina, jossa kerrotaan kuinka Taikurin hattu aiheuttaa melkoisia kommelluksia Muumipeikolle ja hänen ystävilleen hatun löydyttyä vuorelta. Lisäksi tarinassa mainitaan kuinka Tiuhti ja Viuhti ovat joutuneet Mörön jahtaamaksi heidän arvokkaan rubiininsa ansiosta - ja kappas kummaa, juuri tätä rubiinia Taikuri sattuu etsimään. Kun muumiperhe on päässyt eroon Möröstä, he järjestävät juhlat ja kuningasrubiini päätetään paljastaa juhlaväelle. Avaruudessa hengaava Taikuri näkee kuningasrubiinin loisteen ja saapuu juhliin. Homma etenee samalla tavalla kuin Muumilaakson tarinoissa, kunnes Taikurin on aika lähteä kotiin mukanaan kauan etsitty kuningasrubiinin kopio. Vaan kappas kummaa, kotimatkalla Taikuri törmää pyrstötähteen ja rubiini hajoaa useiksi palasiksi. Taikuri masentuu tästä syvästi, ja hänen reipas hattunsa päättää lähteä etsimään rubiinin palasia Muumilaaksosta.


Näin ollen pelin tavoitteena on pelata erilaisia minipelejä, jotka läpäisemällä pelaaja saa haltuunsa rubiinin palasia. Peli päättyy, kun rubiini on jälleen kokonainen ja ehjä. Taikurin hattu -peli sisältää yhteensä yhdeksän minipeliä:

Uimahuone: Tässä pelissä pelaaja pääsee auttamaan Muumipappaa kirjoittamaan muistelmia tämän nuoruudesta. Pelaajan tehtävänä on yhdistää sanat/kuvat oikeisiin kohtiin aikajanallisesti, jotta Muumipappa pystyy kirjoittamaan. Muistelmat pohjautuvat enemmän Muumipapan urotyöt -kirjaan kuin itse Muumilaakson tarinoihin, sillä muistelmissa esiintyvät muun muuassa merikoira ja orpokodin johtajatar on vilijonkan sijaan hemulin täti. Muistelmien valmistuttua Muumipappa kohottaa maljan mesimarjaliköörin merkeissä. 

Luola: Nipsu on pöllinyt Muumipapan sanakirjan, ja hän aikoo tehdä kirjasta kultaa ja jalokiviä Taikurin hatun avulla. Kaikki ei mene kuitenkaan aivan suunnitelmien mukaan, ja kirjaimet muuttuvat lentäviksi ötököiksi. Pelaajan tehtävänä on napata ötökät, jotka tippuvat maahan kirjaimina. Tämän jälkeen kirjaimet tulee syöttää Taikurin hatulle aakkosjärjestyksessä. 

Riippumatto: Riippumatolta pystyy löytämään nukkuvan Piisamirotan, joka herää jonkun heitettyä häntä pallolla. Piisamirotan jatkaessa uniaan hänen isoisoisänsä kello muuttuu valtavaksi, ja siihen osuva pallo tiputtaa kaikki numerot. Pelaajan tehtävänä on laittaa numerot samalla tavalla paikoilleen, minkä jälkeen Piisamirotta haastaa pelaajan rulettiin. Veikkaamalla oikeaa numeroa pelaajan on mahdollista saada rubiinin palanen ja muita jalokiviä itselleen. Rubiinin palanen ei vaihda milläkään pelikerralla paikkaa, vaan pysyy joka kerta numero neljän kohdalla. 


Vilijonkan talo: Vilijonkka on tekemässä suursiivousta, kun yhtäkkiä pelaaja onnistuu kasvattamaan tämän kotiin viidakon. Tästä alkaa Muumipeikon, Niiskuneidin ja Vilijonkan Tarzan larppi, jotka yrittävät pyydystää viidakossa lymyilevät apinat.

Muumitalo: Muumitalossa pelaaja saa touhuta keittiössä Muumimamman, Pikku Myyn ja Mymmelin kanssa ja koristella valtavan täytekakun. Täytekakun koristelussa täytyy olla kuitenkin tarkka, sillä samanlaiset koristeet eivät saa olla vierekkäin tai ne syövät toisensa.

Yksinäiset vuoret: Muumipeikko ja Niiskuneiti päättävät lähteä retkelle yksinäisille vuorille, jossa he törmäävät kasveja järjestelevään Hemuliin. Vuoren juurella alkaa kuitenkin tuulla, ja kasvit lentävät kansiostaan ympäri lähimaastoa, mistä Hemuli sekoaa täysin. Muumipeikko ja Niiskuneiti ottavat tyhjän kasvikirjan, ja näyttävät aiempien kasvien ns. varjokuvia, joita on joka aukeamalla kaksi. Pelaajan tehtävä on löytää varjokuviin sopivat kukat.

Hattivattien saari: Muumipappa matkaa kauas hattivattien saarelle, ja Pikku Myy liittyy hänen seuraansa. Saaren yläpuolella on musta taivas, joka pelaajan tehtävä on värittää erilaisilla taikasauvoilla hienoksi taideteokseksi. Tällöin pelaaja estää hattivatteja antamasta Muumipapalle sähköiskua.

Teltta: Nuuskamuikkusen teltassa Nuuskamuikkunen ja Muumipeikko tutustuvat Juksun lähettämään musigordi-nimiseen soittimeen, jota soitetaan värien avulla. Pelaajalle opetetaan mm. sävelasteikkoa, ja näin ollen pelaaja saa säveltää erikoisella värisoittimella oman laulun. 

Syreenipensaat: Täällä voi törmätä Tiuhtiin ja Viuhtiin, joiden kanssa pelaaja saa pelata erilaisilla marjoilla muistipeliä. Peli opettaa uusien marjojen nimiä, ja kehittää muistia. 

Minipelien lisäksi Muumilaaksosta löytyy kristallipallo, josta pelaaja voi kuunnella lisätietoa eri muumihahmoista, ja nähdä mitä kaikkea laaksosta löytyy. Hahmojen tiedot ja erikseen mainittavat paikat pohjautuvat muumikirjoihin, jonka vuoksi pelissä voi nähdä erikseen mainitun Muumipapan tupakkamaan. Pelin valikossa voi kuulla lisätietoa myös Tove Janssonista.

Ruusut:
  • Pelin juoni ja tavoite on selkeä: Kerää rubiinin palaset ja saat loppulaulun palkinnoksi
  • Minipelit opettavaisia aiempiin peleihin verrattuna
  • Hattivattien saaren musiikit EEPPISIÄ
  • Peli tarjoaa lisätietoa muumeista: kristallipallo, ja Tovesta kertova osuus
  • Peli on mahdollista tallentaa
  • Aiempaa enemmän ääninäyttelijöitä, jotka ovat suurin osa hahmojen alkuperäisiä ääniä (ainoastaan Muumipapan, Piisamirotan ja Taikurin ääninäyttelijät ovat erit kuin Muumilaakson tarinoissa)
  • Pelin alkutarinan voi halutessa skipata, mutta se alustaa peliä hyvin 
  • Pelissä riittää tekemistä 
  • Graafisesti nätti
  • Hienoa, että Muumipapan muistelmat - pelissä tuodaan ilmi Muumipapan urotyöt -kirjaa
  • Laaja hahmokaarti
  • Tiuhti ja Viuhti puhuvat omaa “ti”-kieltään, joka pohjautuu Taikurin hattu-kirjaan

Risut:

  • Äänet pätkivät useissa kohdissa
  • Miten se yksi apina jää muka kiinni Vilijonkan talossa
  • Lapsena oli ainakin hankala oivaltaa heti, miten pitkään hattivattien saarella piti värittää taivasta, jotta ilmapuntarin viisari siirtyi
  • Taikuri törmää alkutarinan mukaan pyrstötähteen? Öö?
  • Juksu on lähettänyt Nuuskamuikkuselle lahjan? Tahdon tietää lisää
Onko sinulla muistoja liittyen tähän kyseiseen peliin? Onko mieleesi jäänyt kenties jokin hahmojen repliikeistä? Kerro niistä lisää kommenteissa!

Nähdään taas seuraavassa postauksessa!

- nizku

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti