Morjesta!
Tänään blogissamme viimeistellään Valokeilassa Muumilaakso, kausi 2-
postaussarja, kun puimme kakkoskauden viimeiset jaksot joissa
seikkaillaan muun muassa majakkasaarella ja marraskuisessa
Muumilaaksossa. Tuttuun tapaan näissä
sarjaa
käsittelevissä postauksissa on tutkittu jaksoja varsin
yleispätevästä näkökulmasta - aiheina ovat hahmot, uskollisuus
alkuperäisteoksiin ja erityishuomiot. Näkökulma pysyy siis
neutraalina, ja tulemme arvostelemaan kyseisen tuotantokauden
myöhemmin blogissa.
Jäähyväiset
Niiskuneidille
“Aina
toisinaan on hyvä osata muuttua, ettei ala pitää elämää
itsestäänselvyytenä… tai toisia.”
-
Muumimamma
Muumilaaksoon
alkaa hiipiä syksy putoilevine lehtineen, mikä saa Muumipapan
levottomaksi. Perheenpää käyskentelee ympäriinsä jonkun tovin
kovin levottomana ja tuntee itsensä turhaksi, kun hänellä ei ole
oikein mitään millä tekisi itsestään perheelleen tarpeellisen.
Ratkaisuna Papan pulmaan Muumimamma ja Pappa päättävät lähteä
perheineen mystiselle majakkasaarelle - mutta päätös lähdöstä
aiheuttaa Muumipeikolle harmaita hiuksia, tämä kun tahtoisi samaan
aikaan itsenäistyä ja jäädä asumaan Muumilaaksoon Niiskuneidin
kanssa. Tästä johtuen jaksossa nähdäänkin yrityksiä Muumipeikon
ja Niiskuneidin kotileikistä ja yrityksestä elää kahdestaan,
samalla kun Pappa valmistautuu matkaan Pikku Myyn avustuksella.
Muumipapan
saari: Muumipeikon
lyhytaikaisen kotileikin päätteeksi Muumiperhe (eli mamma, pappa,
muumipeikko ja pikku Myy) suuntaavat kokan kohti majakkasaarta. Jo
matkalla saarelle he kohtaavat jonkinlaisen kriisin, kun yön usvasta
esiin työntyy maanisen oloinen kalastaja joka vaatii perhettä
palaamaan takaisin, kauemmas saaresta ja sen tapahtumista. Muumipappa
tästä kuitenkin vähä välittää, ja perhe asettuu saarelle jolla
olevan majakan valo on ollut sammuneena ties kuinka kauan. Samalla
kun pappa koettaa etsiä identiteettiään perheenpäänä, joutuu
hän myös vastatusten saaren salaperäisyyden kanssa.
Muumimamman
muraali: Mamma
haikailee jaksossa kovasti entisen kodin ja Muumilaakson perään,
kun pappa samaan aikaan haluaa painottaa että perheellä ei ole enää
mitään syytä kaivata menneeseen; onhan majakkasaari nyt heille
nykyinen koti, jossa pappa pitää kantaa perheestään huolta. Papan
kalastaessa päivät pitkät, Pikku Myyn ilakoidessa kalastajaukon
kanssa ja Muumipeikon seikkaillessa saarella mamma alkaa
yksinäisyydestä eroon päästäkseen maalata majakan sisäseiniä,
ja löytää maalaamisesta yllättävän pakokeinon entiseen
puutarhaan ja kotiinsa.
Muumipeikko
ja merihevoset-
jakso pyörii voimakkaasti Muumipeikon navan ympärillä, tämän
ihastuessa korviaan myöten majakkasaaren rannalla öisin
seikkaileviin merihevosiin. Poika koettaa kiinnittää merihevosten
huomiota itseensä, mutta tulokset ovat jotain ihan muuta kun
saarelle saapuu pitkältä vaellukseltaan Mörkö Muumipeikon
rauhallista mieltä kiusaamaan. Samaan aikaan myös kadonneen
majakanvartijan mysteeri selkiytyy jaksossa.
Muumilaakson
marraskuu-
jakso päättää kakkoskauden outoihin tunnelmiin, kun sekalainen
joukko Muumilaakson asukkaita saapuu autioon Muumitaloon.
Nuuskamuikkunen, Mymmeli, Vilijonkka, Hemuli ja Piisamirotta sekä
piskuinen Tuhto koettavat puhaltaa toimillaan eloa hiljaiseen ja
liikkumattomaan taloon, kun talvi tekee reippaasti tuloaan kohti
laaksoa. Kaiken päälle seurueen pienin, Tuhto on täynnä tarinoita
jotka sekoittavat koko porukan todellisuudentajua.
Hahmot
ja hahmosuhteet
Tuttuun tapaan Muumipeikon hahmo kasvaa vähitellen myös viimeisten jakson aikana kohti ns "omaa polkuaan".Kasvu alkaa yrityksistä yhteiseloon Niiskuneidin kanssa, ja kumma kyllä
eläminen tytön kanssa elää vähän heikolla liekillä Muumipeikon
edelleen kaivatessa tietämättäänkin Muumimamman tarjoamaa tukea
ja turvaa. Peikko joutuu pohtimaan elämäänsä uusiksi alkaen siitä
saakka, mistä ruoka saapuu pöytään; kotonahan tälle on
niinsanotusti ojennettu ja asetettu kaikki eteen suurin piirtein
pyytämättä. Majakkasaarelle lähtö kuitenkin kasvattaa
Muumipeikkoa kun hän pääsee olemaan vanhenpiensa tukena näiden
“kriiseissä”, ja joutuu parhaansa mukaan pitämään myös
perheen keskinäistä vuorovaikutusta yllä. Samaan aikaan
Muumipeikko kuitenkin haikailee Muumilaaksoon jääneiden
ystäviensä (kuten Niiskuneidin ja Nuuskamuikkusen perään),ja
tavallaan tämä pelko ja ikävä “seuraa” häntä fyysisenä
mörkönä, jonka kanssa Muumipeikon on opittava elämään.
Muumipeikolla
on myös jatkuvasti läsnä valtava tarve miellyttää muita.
Voimakkaimmin tämä näkyy jaksossa, jossa Muumimamma saapuu
parhaansa mukaan auttamaan poikaansa ja Niiskuneitiä, omaa elämäänsä aloittelevaa
nuorta paria. Peikko tahtoisi samaan aikaan miellyttää äkäpäistä
Niiskuneitiä että holhoavaa Muumimammaa, ja saakin kuulla
Niiskuneidiltä kunniansa:
Niiskuneiti:
“a)
hän on koko ajan täällä, b) hän tuo sinulle kaiken mitä tahdot
c) hän tekee kaiken puolestasi d) jos tahdot asua yhdessä, TEE
ASIALLE JOTAKIN”
Mistä
pääsemmekin hahmokehitykseen, mitä Niiskuneidissä ehdimme yhdessä
jaksossa nähdä! Kehityksen kulkusuuntaan en lähde tässä
kohtauksessa subjektiivisesti kommentoimaan (vaikka kovasti
tahtoisinkin), mutta ylläoleva sitaatti kertoo aika paljon siitä,
millainen voimapesä Niiskuneiti kauden 9. jaksossa on. Hän tahtoo
kovasti aloittaa yhteisen elämän Muumipeikon kanssa, mutta ei voi
sietää sitä miten Muumimamma tunkeutuu heidän arkeensa eikä
tahdo päästää pojastaan irti. Mitään tästä Niiskuneiti ei
kuitenkaan mammalle sano, vaan antaa Muumipeikon toimia äänitorvenaan.
Syitä
tähän? Vaikea tehdä muuta kuin spekuloida. Henkilökohtaisesti
uskon syynä olevan sen, että Muumilaaksossa Niiskuneidille ei vielä
toiseenkaan kauteen tultaessa ole kirjoitettu minkäänlaista omaa
perhettä; esimerkiksi Muumikirjoissa läsnä olevasta
Niisku-sisaresta ei ole vielä minkäänlaista tietoa edes rivien välissä. Siksi Niiskuneiti onkin saanut elää hyvin
itsenäistä elämää, ja kenties kokee siksi harmia siitä
että Muumipeikko on niin läheinen oman perheensä kanssa. Teoriani
on, että Mamman läsnäolo muistuttaa häntä hänen oman perheensä
näennäisestä olemattomudesta; eihän sarjassa edes kerrota, missä
Niiskuneiti asuu eli tuskin esimerkiksi perheensä tai näkymättömissä
olleen mahdollisimman veljensä kanssa. Toivottavasti tämä mysteeri
jossain kohtaa selviää!
Kovapintaisuudestaan
huolimatta Niiskuneiti kuitenkin hyväksyy jakson lopulla, ettei aika
ole vielä välttämättä kypsä hänelle ja peikolle. “Vielä
ei ole meidän aikamme. ensin täytyy seikkailla erillään”,
hän toteaa peikolle ennen kuin kehoittaa tätä lähtemään
perheensä kanssa majakkasaarelle. Niiskuneidin kypsyys on siis aivan
omaa luokkaansa, vaikkakin hän ei samassa jaksossa tiedä
esimerkiksi, miten kahvinkeitto tapahtuu :D
Muumimamma
“En
halua enää näitä elämää mullistavia seikkailuita!”
Mamman
hahmo käy majakkajaksojen aikana läpi aika voimakastakin kasvua.
Huolehtivasta perheenäidistä kasvaa saarella sekä Muumipeikkoa,
mutta myös miestään parhaansa mukaan kannustava lempeä perheen
sydän. Tämä kaikki kuitenkin muuttuu, kun pappa kiertolausein
kieltää mammaa haikailemasta Muumilaakson perään; kaikki mennyt
on jätetty tarkoituksella taakse, ja papan mielestä mamman on
tärkeää sopeutua saaren elämään hänen laillaan, papan
suojeluksessa.'
Siinä
missä pappa haluaa elämänsä edelleen olevan seikkailua ja
jännitystä toisensa perään, mamma haikailee yksinkertaisen ja
tutun arkielämänsä pariin. Tämä aikaansaa aiemmin mainitun
mamman tarpeen eskapismiin, kun hän kirjaimellisesti maalaa
Muumilaakson majakan seinille ja maalauksen avulla pääsee takaisin
rakkaaseen kotiinsa.
Muumimamman muraali- jaksossa mamman todellisuuden
rajat hämärtyvät, ja samalla kuvataan mielenkiintoisesti
miten mamman kadotessa “unimaailmaansa”, myös perhe joutuu
hukkaan merellä kalastaessaan. Jaksoissa mamman ja papan suhde on
pelottavasti hakoteillä, mutta tietyllä tavalla tämä mamman
“katoaminen” tuo perheen takaisin yhteen, kaikkien tajutessa
miten tärkeää on pitää läheisistä perheenjäsenistään huolta
ja kuunnella näitä.
Muumipappa
Muumipappa…
mistähän tämän kirjoittamisen edes aloittaisi. Papan hahmossa
tapahtuu näiden jaksojen aikana samaan aikaan niin paljon, ja
kuitenkin niin vähän. Jo majakka-arkin alusta saakka pappa on hyvin
turhautunut, ja hänen päässään itää todella voimakkaasti
kriiseilyn siemen kun hän haluaa tehdä itsestään perheelle
tarpeellisen. Tämä päätös vie perheen Majakkasaarelle, jolla
pappa haluaa innokkaasti taata perheelleen toimeentulon, korjata
majakanvalon ja siinä sivussa tulla sinuiksi itsensäkin kanssa.
Papan hahmo tiivistyykin näissä jaksoissa vain yhteen ajatukseen:
jos en saa jotain aikaiseksi, olen turha.
Siksi
pappa myös turhautuu esimerkiksi uppiniskaiseen majakanvaloon,
sättii perhettään mikäli nämä tekevät asioita joihin pappa ei
“anna lupaa”; hän tulee eräällä lailla sokeaksi
ympäristölleen, ja keskittyy ajattelemaan asioita vain omasta
näkökulmastaan. Tämä näkyy myös siinä, miten pappa käyttäytyy
mammaa kohtaan; hän ei tunnu tajuavan miten saari kuluttaa hänen
puolisoaan, ja mamman kaivatessa kotiin Muumipappa toteaa vain
“muutoksen auttavan heitä seuraamaan unelmiaan.” Pappa tajuaa
itsekeskeisyytensä vasta, kun mamma on kadota perheeltä ja samaan
aikaan Muumipappa, Peikko ja Pikku Myy ovat hukkua meren tyrskyissä.
Papan hahmo kokee jaksoissa kovia, mutta samalla lailla tämän
sisäinen itsekeskeisyys heijastuu muihin perheenjäseniin.
Pappa
kokee saarella paljon sekä henkisiä että fyysisiä kolhuja, jotka
useimmiten johtuvat hänen kykenemättömyydestään nähdä asioita
muiden silmin. Papan osalta käännekohta onkin, kun hän tajuaa
käyttäytyneensä mammaa kohtaan asiattomasti, ja myöntää oman
erehtyväisyytensä.
Muutama
sana vielä Pikku Myystä, jolla on oma sivustakatsojan roolinsa
jokaisessa jaksossa. Pikku Myyn hahmon omaa persoonaa tai hahmoa ei
kauheasti rakenneta eteenpäin, vaan hän toimii pikemminkin
piikikkäänä sivuäänenä joiden taustalla kuitenkin versoo joka
kerralla totuuden juuri. Pikku Myy on esimerkiksi avainroolissa
selvittämässä mystisen kalastajan osuutta majakanvartijan
katoamiseen, ja loikkii keskusteluiden taustalla piikikkäänä aina
kuin suinkin ennättää.
Uskollisuus
alkuperäisteoksiin
Jäähyväiset
Niiskuneidille ei sinällään pohjaa Muumikirjoihin; ainoastaan
jakson taustalla oleva majakka-arkin pohjustus on heikosti ottanut
omat vaikutteensa Muumipappa ja meri- kirjan alkupuoliskolta. Sen
sijaan muut jaksot perustuvat kahteen viimeiseen Muumikirjaan (em.
Muumipappa ja meri, julk. 1965) ja Muumilaakson marraskuu
(julk. 1970).
Koska
kyseessä ovat viimeiset Muumikirjat, haluan heti alkuun todeta
näiden olevan kaksi raskainta ja pohdiskelevinta
Muumikirjaa. Koetan kuitenkin olla käsittelemättä liikaa kirjojen
osuutta ja sisältöjä, sillä niitä tulemme tutkimaan enemmän Toven taival- postauksissa kyseisten kirjojen saapuessa
käsittelyyn.
Muumipappa
ja meri- romaanista on otettu mukaan paljon asioita majakka-arkkiin: perheenjäsenten omat kuplat ja eristyminen,
elävä saari, apatian tunne ja pysähtyneisyys. Suurimmat erot
koskevat Pikku Myyn ja erityisesti Mörön hahmoja, jotka on jätetty
tv-sarjan versiossa kovin pieneen valoon verrattaessa kirjaan. Mörön
kohdalla tämä näkyy siten, että kirjassa tämä lähtee heti
alussa Muumiperheen perään majakkasaarelle ja seuraa heitä,
saapuen rannalle useampana yönä öljylampun valon nähdäkseen.
“Äiti
huokaisi ja sanoi, ettei pidä puhua Mörön kanssa. Ei hänen
kanssaan eikä hänestä.
- Älä
vain rupea säälimään Mörköä. Sinä arvelet, että hän ikävöi
palavaa liekkiä, mutta hän tahtoo vain istuutua sen päälle, niin
että se sammuu eikä voi palaa enää koskaan.” - Muumipappa ja meri
Muumipeikon
ja mörön välille kehittyy kirjassa hyvin erikoislaatuinen ja
kiehtova suhde, jonka Muumipeikko (ja ehkä myös lukijakin)
kuvittelevat pääosaksi rakentuvan myrskylyhdystä tulevan valon
ympärille. todellisuus on kuitenkin jotain muuta; Mörkö tulee
rannalle seuran, ja toisen henkilön läsnäolon vuoksi. Viimeisenä
yönä jona Muumipeikko kirjassa tulee rannalle ilman lamppua,
tapahtuu seuraavalaisesti:
“Saaren
pelokas sydän jyskytti maan alla, koko yö oli täynnä muutosta.
Hän kuuli kivien ja puiden kuiskaavan, vaikeroivan vaelluksen yli
saaren, eikä hän voinut sillekään mitään.
Ja
äkkiä Mörkö alkoi laulaa. Hän lauloi ilolauluansa ja huojutti
ruumistaan edestakaisin niin että hameet lepattivat, hän tömisti
ympäri hiekalla ja osoitti kaikin keinoin olevansa iloinen, kun
Muumipeikko oli tullut.
Muumipeikko
astui askelen eteenpäin, hän oli hirveän hämmästynyt. Ei ollut
epäilystäkään, Mörkö oli iloinen nähdessään hänet. Mörkö
ei välittänyt myrskylyhdystä. Mörkö oli iloinen siksi, että
Muumipeikko oli tullut tapaamaan häntä.” - Muumipappa ja meri
Muumilaakson
jaksoissa Mörön hahmosta käytetään harmillisen vähän, ja hän
on mielestäni enemmänkin Muumipeikon “sisäinen mörkö”, kuin
omalla tietoisuudella varustettu persoona. Toisaalta Tove on
halunnutkin kuvata alunperin Mörön kirjassaan nimenomaan
jonkinlaiseksi peloksi joka Muumipeikon on kohdattava; tästä
asiasta tulemme kirjoittelemaan varmasti lisää Toven taival-
osiossa kun Muumipappa ja meri-romaani pääsee valokeilaan! Tämän
näkökulman huomioiden Mörön läsnäolo ei sinällään ole
kehnoimmasta päästä, mutta siitä puhumme myös lisää kunhan
pääsemme subjektiivisten Muumilaakso- postausten pariin.
Mitä
tulee Pikku Myyhyn, tämän näkyvin “muutos” kirjan ja sarjan
välillä on toimeliaisuus. Pikku Myy puuhailee kirjassa kaikenmoista
itsekseen: rymyää saarella seikkailemassa, auttaa Muumipeikkoa
pääsemään eroon inhottavista pisimuurahaisista (jotka
todennäköisesti jätettiin jaksoista pois traagisen kohtalonsa
vuoksi), rakentelee hissiä sekä majaa, ja on suuna päänä aina
toimittamassa jotakin. Pikku Myyn toimeliaisuus on sarjassa vaihdettu
kalastajan härnäämiseen ja tämän kanssa hengailuun, mikä toki
sekin on kovin myymäistä toimintaa.
Yhden
noston vielä haluan tehdä Muumipappa ja meri- romaanista;
tunnelmaerot kirjan ja jaksojen välillä. Tämä on toki
tulkintakysymys, mutta itse koen että tv-sarjaan on (luultavasti
lapsiystävällisyyden takia) ujutettu vain pieniä elementtejä
siitä, miten majakka, saari ja meri elävät eräänlaisessa
symbioosisissa.
“Valo
oli nyt sammutettu, ja heti saari tuli lähemmäksi. Hän tunsi sen
niemestä niemeen, se oli kuutamossa liikkumaton ja hyvin läheinen.” - Muumipappa ja meri
“-
Mutta sittenhän meren täytyy olla elävä, mietiskeli isä. Se
käyttäytyy aivan miten haluaa… sitä on mahdoton käsittää…
Jos metsä kerran pelkää merta, niin täytyyhän sen merkitä sitä,
että meri on elävä?” -Muumipappa ja meri
Kirjassa
on monia kohtia missä viitataan saaren elävän, miten pappa tuntee
sen sydämen lyövän ja saaren muutenkin reagoivan voimakkaasti
mereen ympärillään. Käsitän että tällaista abstraktiutta on
vaikea tuoda myös lapsille kohdennettuun tv-sarjaan, ja toisaalta;
mielestäni yksikään kohtaamani Muumi-adaptaatio ei tähän päivään
mennessä ole hyödyntänyt kirjan miltei kauhunovellimaista abstraktia tunnelmaa.
Muumilaakson
marraskuu- jakso pohjaa viimeiseen Muumikirjaan, ja tässä kohtaa
postausta minun on valitettavasti todettava, etten kykene listaamaan
kaikkia asioita, millä tavoin Muumilaakson jaksoadaptaatio poikkeaa
alkuperäisteoksesta. Kyseinen romaani on näet hämmentynyt ja
eksistentiaalista olemassaolon pohdiskelua sisältävä kirja, missä
mennään todella syviin alhoihin Muumilaaksossa majailevien hahmojen
tutkiessa omia persoonallisuuksiaan ja sitä, miten Muumiperhe on
heihin vaikuttanut.
Muumilaakson
satsaus ja otteet tästä kirjasta ovat mielestäni
objektiivisestakin näkökulmasta todella ohuita, eikä kirjan
laajasta tarinoiden ja mietteiden repertuaarista hyödynnetä
juurikaan mitään. Kahteenkymmeneen minuuttiin on ikään kuin
kiirehditty yksittäisiä nostoja; Tuhton hurja mielikuvitus, hassu
nummuliitti-sana sekä etäisesti kirjan alkuperäisiä hahmoja
mukailevat kopiot, talven viileys ja autioksi jäänyt Muumitalo.
Tulen subjektiivisessa arviopostauksessa todennäköisesti avaamaan
jakson heikkouksia enemmänkin, mutta totean tässä loppuun vain
että eroavuuksien erottelu objektiivisesti tuntuu enemmän
työmaalta, kuin sellaiselta postaukselta jota olisi miellyttävää
lukea :’D
Tässä
kuitenkin pari nostoa:
- Hahmovaihdot: ilkikurinen ja optimistinen Mymmelin tytär on vaihdettu tämän äitiin, ikivanha ja vähän jäärä Ruttuvaari kahvia haikailevaan Piisamirottaan. Hahmoista on kuitenkin säilytetty neuroottinen, siivoamista rakastava Vilijonkka, omaan kuplaansa tarinoiden muodossa haikaileva Tuhto ja hemuli (joka toisaalta kirjasta poiketen ei etsi sisäistä Muumipappaansa, vaan haluaa vain pitää paikat ojennuksessa)
- Nuuskamuikkunen on kirjaan verrattuna todella empaattinen ja muista kiinnostunut hahmo
- Hahmojen taustatarinat ja syyt tulla taloon käsitellään vain muutamilla lauseilla, siinä missä kirjassa näiden taustoja pohjustetaan mm. omien lukujen muodossa.
Erityishuomiot
Kummallinen
juttu Niiskuneidin jäähyväiset- jaksosta: Niiskuneiti haluaa
asunnon, jossa on iso vaatehuone. Mietityttää vain, miksi
Niiskuneiti sellaista tarvitsee - tämän päällä kun ei tähänkään
mennessä ole pahemmin nähty vaatteita.
Toinen
juttu Niiskuneidistä: 9. jaksossa koetaan myös jännittäviä
hetkiä, kun Muumipeikko alkaa viimein pohdiskella missä kummassa
Niiskuneiti asuu. Vieläkään emme tähän mystiseen kysymykseen
saaneet vastausta, mutta tärkeintä on että asia on nyt jotenkin
noteerattu myös sarjan tekijöiden osalta; ellei tämä ole ollut
takaraivossa heilläkin sarjan alusta asti :D
Muumipapan
saari- jaksossa on jälleen pieni easter egg Muumipapan nuoruuteen:
hän kommentoi Muumipeikolle ja Pikku Myylle näiden etsiessä
ajopuita että “rannalle
voi huuhtoutua vaikka mitä! laatikoita, puuta tai puoliso!”
Faktahan
on, että pappa on aikanaan pelastanut mamman nimenomaan meren
aalloilta omaksi armaakseen.
Muumilaakson
marraskuu- jaksosta vähän jäi kismittämään Nuuskamuikkusen ja
Mymmelin suhde: Kohtalokas pulloposti- jaksossahan samalla kaudella
on kohta, jossa Pikku Myy tituleeraa Nuuskamuikkusen veljekseen.
Herää kysymys, eikö Mymmeli (joka kuitenkin on Pikku Myyn äiti)
tiedä Muikkusen olevan sukulaispoikansa? Olisi ollut hauska nähdä
jonkinlainen samankaltainen viittaus siihen, että nämä kaksi ovat
sukua keskenään.
Tässä
kaikki jaksojen erityishuomiot! Oletko sinä jo tsekannut koko
Muumilaakson kakkoskauden? Jos olet, kertoile ihmeessä omia
mielipiteitäsi tai näkemyksiä jaksosta postauksen kommenteissa.
Ensi
kertaan, ihanaa toukokuun jatkoa!
- iitu
Hyvänen aika, kuinka hyvä hahmo kalastaja oli! Itseeni ainakin vetosi
VastaaPoista