Heissan
ja tervetuloa korkkaamaan jälleen uutta postausaihiota
Punssiblogissa! Nimikin jo kertoo, että tässä postaustyypissä
palaamme uudemman kerran YLE:llä esitettyyn ja Gutsy Animationsin
tuottamaan Muumilaakso-sarjaan, josta on tähän mennessä julkaistu
13 jaksoa. Olemme aikaisemmin blogissamme käsitelleet jaksoa
melkolailla objektiivisesta näkökulmasta muutama jakso aina
kerrallaan (postaukset voitte kurkata vaikkapa Muumilaakso-tunnisteen
alta!), mutta näissä postauksissa pureudumme jaksoihin pintaa
syvemmältä ja puimme ajatuksia, joita itse sarja on meissä
herättänyt. Teemapostauksissa emme täten erikseen kirjoita esim. jaksojen tapahtumista kovinkaan laajasti, koska olemme niitä jo käsitelleet blogissa aikaisemmin :)
Jakso 1: Muumipeikko rakentaa talon |
Käsittelemme Muumilaaksoa näissä postauksissa erilaisten teemojen kautta. Teemapostauksia tulee olemaan yhteensä viisi, ja näistä ensimmäisessä otamme käsittelyyn sarjan käsikirjoituksen ja juonellisuuden.
Sarjan käsikirjoituksellinen
jatkuvuus
Kun
miettii Muumilaakso-sarjan 13 ensimmäistä osaa nimenomaan tarinan
jatkuvuuden kannalta, on sarjan selkein punainen lanka mielestäni
Muumipeikon hahmon itsenäistyminen ja kasvaminen. Jo ensimmäisessä
jaksossa Muumipeikosta aletaan rakentaa itsenäisyydestä haikailevaa
persoonaa, kun tämä haluaa paeta Pikku Myyn rasavilliä sisarparvea
rakentamalla oman talonsa. Muumipeikon kasvutarina etenee jakso
jaksolta ja monien jaksojen tapahtumat muovaavat hänestä sankaria,
joka koittaa seistä omilla jaloillaan ja ilman perheen liiallista
tukea.
Jakso 4: Kelluva teatteri |
Hyviä esimerkkejä Muumipeikon kasvunhetkistä ovat
esimerkiksi Kultainen häntä, Hattivattien saari, Kevätlaulu ja
Yksin kotona, joissa Muumipeikko joutuu joko yksin tai ystäviensä
kanssa kohtamaan erilaisia ulkoisia pelkoja (kuten Mörkö), sekä
tutkiskelemaan millainen suhde hänellä on esimerkiksi äitiinsä ja
isäänsä. Hahmojen suhteista ja kasvusta tulemme kirjoittelemaan
enemmän Muumilaakso- sarjan hahmot ja hahmosuhteet-
teemapostauksessa, joten emme niihin pureudu tässä turhaksi
välttääksemme toistoa :D
Mutta
Muumilaakso-sarjassa on toki muutakin juonellisuutta, kuin
Muumipeikon ja tämän läheisten kasvaminen. Sarja on ilman muuta
kuvaus Muumilaakson asukkaista ja näiden elämästä, jota välillä
ravistelevat hyökyaallot, jättiläiskalat ja muut kummallisuudet.
Mutta vaikka kyseessä on lyhyt sarja, ei sarjassa ole selkeää
jatkuvaa juonta (muuta kuin edellä mainittu Muumipeikon
muuttuminen). Jaksot toki linkittyvät toisiinsa löyhästi (esim.
Kelluva teatteri ja tätä seuraava Kultainen häntä, jotka ovat
eräänlainen muunnos Vaarallinen juhannus- romaanista) ja
esimerkiksi vuodenaikojen muutos on läsnä ja vaikuttaa laakson
tapahtumiin, mutta ns. metajuonta sarjasta on kohtalaisen vaikea
metsästää. Metajuonella tarkoitan tässä kohtaa sellaista juonta,
joka saisi alkunsa ensimmäisestä jaksosta ja kulkisi tarinan
taustalla ja johdattelisi sitä eteenpäin. Ja vaikka sarjan
metajuonena pitäisikin esimerkiksi Muumipeikon henkistä kasvua,
siitä ei mielestäni ollut tarpeeksi ammennettavaa 13 jakson
taustajuoneksi.
Pääjuoni
ei kehity valtavasti näiden jaksojen aikana, vaan lyhyet jaksot
tuntuvat vain pieniltä katsauksilta Muumilaakson maailmaan - ne ovat
ikään kuin lyhyitä satuja, kuulumisia laaksosta jonka asukkaat
elävät parahultaisen tavallista ja paikallaanpysyvää elämää.
Toki mitään järisyttävää ja mielet mullistavaa juonta ei ehkä
voi odottaa koska kyseessä on myös lapsiperheille suunnattu sarja,
mutta pieni käsikirjoitusintoilija sisimmässäni olisi toivonut
juoneen pikkuisen enemmän potkua sekalaisen säädön sijaan, jota
useammissa jaksoissa löytyy enemmän kuin tarpeeksi. Tätä asiaa
puin lisää vähän myöhemmin postauksessa.
Käsikirjoituksen
kukkaset
Muumilaakson
kässärissä on paljon yksittäisiä lentäviä one-linereita,
joista erityisesti Hattivattien salaisuudet- jaksossa olevat
erilaiset nimitykset hattivateille ovat lämmittäneet
allekirjoittaneen sydäntä. Sarjassa on monesti nokkelaa ja tiivistä
sanailua (jota tarjoilee useimmiten Pikku Myy), mutta myös ns.
syvällisempää dialogia esimerkiksi Muumipeikon ja
Nuuskamuikkusen välillä. Hahmojen repliikeistä myös näkee usein,
että näiden työstämisessä on tehty paljon taustatyötä - Nipsu
on hullunkurisen höperö, Muumipappa pullistelee egonsa kanssa,
Niiskuneiti uhkuu rohkeutta ja halua näyttää omat kykynsä ja
muutkin laakson asukkaat patsastelevat omien erikoistaitojensa
kanssa.
Käsikirjoituksellisesti
olen itse pitänyt eniten jaksoista, joissa on säilytetty
alkuperäisten muumitarinoiden “henki” ja tapahtumat. En tarkoita
tällä sitä että jaksot olisivat yksi yhteen samanlaisia
originaaliteosten kanssa, vaan sitä että tutut klassikkojuonet on
saatu muovattua itsenäisiksi, alkuperäistä kunnioittaviksi
teoksiksi. Näistä jaksoista suurin rakkauteni kohdistui Näkymätön
lapsi- jaksoon, joka itselleni on myös Muumiarkkina ollut yksi
tärkeimmistä. Ehkä siksi odotin kyseiseltä jaksolta vähän
enemmän kuin muilta - mitä suurempi on tunnearvo, sitä suurempaa
on toiveajattelu siitä että jakso onnistuu lunastamaan odotukset.
Olen tähän mennessä katsonut Näkymättömän lapsen
Muumilaakso-jakson kolmesti, ja jokaisella kerralla jakso kirvoittaa
pienet kyyneleet silmäkulmiin onnistuneisuudellaan.
Jakso 12: Näkymätön lapsi |
Muina
onnistumisen helminä haluan nostaa Maailman viimeinen lohikäärme-
ja Kummitustarina- jaksot, joista ensimmäinen kirvoittaa hyvät
hymyt Nuuskamuikkusen ja Muumipeikon ystävyyssuhteen rakentajana ja jälkimmäinen on mainio kuvaus omien pelkojensa voittamisesta. Muutama muukin yksittäinen kukkanen on syytä antaa käsikirjoituksen
pienistä detaljeista - kuten siitä, että Muikkuselle on sävelletty
useampi erilainen kappalekombo, ja että ensimmäisessä jaksossa on
huomioitu ystävyystausta, joka esim. Muumilaakson tarinoissa
jää hämärän peittoon: se, että Pikku Myyn äiti Mymmeli
ja Muumipappa tuntevat toisensa entuudestaan. Sarjassa on myös
jonkin verran samaa kepoista huumoria, mitä löytyy
Muumi-sarjakuvista, mikä luo sarjasta pääosin virkistävän ja
hymyä tuottavan kokonaisuuden.
Käsikirjoituksen kompastinkivet
Vaikka
Muumilaakso-sarja kuplii kivoja elementtejä ja sarjaan on tuotu aimo
annos Tovemaista otetta, jäi sarjassa todella moni jakso omasta
mielestäni ikävän pintaliitoiseksi haihatteluksi. Jaksojen osalta
suurin harmin paikka on ehdottomasti Vaarallinen juhannus- kirjan
typistäminen yhteen jaksoon. Kyseinen Kelluva teatteri- jakso on
kokonaisuudessaan pöyristyttävän hölmöä tavaraa - alkaen siitä
että Nipsu epäilee tulvan syyksi sitä että joku on
laittanut jonkinlaisen Muumilaakson vesitulpan kiinni, päättyen
siihen että tuhotulva oikeasti HOITUU sillä, että Nipsu saa
jollain ihmeellisellä tavalla tulpan vedettyä pois ties mistä
maan uumenista :-D
Jakso 4: Kelluva teatteri |
Samanlaista kättä otsaan-fiilistä aikaansaavat
sellaiset jaksot kuin Muumipapan kalajuttu sekä Muumimamman
kotiapulainen.
Jakso 8: Muumipapan kalajuttu |
Näistä jaksoista eritoten ensimmäinen saa huokailemaan sille,
miten lapsellisia osa käsikirjoituksen ratkaisuista on.
Kalajuttu-jaksossahan perimmäinen idea on, että Muumipeikko ja
Muumipappa koettavat kertoilla kalareissustaan, jolla pyydystävät
Mamelukkikalan ja löytävät laatikon täynnä epämääräisiä
troopisia siemeniä joista Muumitalo versoo viidakoksi. Jakso on toki
pullollaan yllätyksiä ja tiukkoja tilanteita, mutta tuntuu että
jakso vähän kompastuu omaan mielikuvamaalailuunsa, ja tuloksena
syntyy jakso jonka tapahtumien todenperäisyydestä on todella vaikea
saada selkoa. Tämä voi toki olla katsojan silmässä, mutta itse
koin jaksossa vain kovaa turhautumista monellakin tasolla :D Muumimamman kotiapulainen- jaksossa turhautuminen johtui pikemminkin jakson tasapaksuudesta, mikä on kautta linjan ehkä Muumilaakso- sarjan suurin ongelma. Jaksot eivät ole sisällöltään kovinkaan yllättäviä, ja yllätyksellisyyskin tuntuu olevan vähän hakemalla haettua. Tästä kertoo paljon se, että henkilökohtaisesti pidin vain muutamaa jaksoa käsikirjoituksellisesti vaikuttavana - kirjoituksen taso tuntuu vaihtelevan harmillisen paljon ottaen huomioon, miten kunnianhimoinen sarja on animaatiollisesti ja miten suuri taustatyö sen onnistumisen eteen on tehty.
Muutenkin
sarjan käsikirjoitus vaikuttaa aika ajoin verrattain naiiville ja
monet käsikirjoituksen elementit on selkeästi kirjoitettu lapsiyleisöä silmällä pitäen - taka-ajatuksena ehkä se, että
sekalaiset hassuttelut ja lapselliset juonenkäänteet viihdyttävät
nuorta yleisöä. Sama pätee sarjan opetuksellisuuteen, joka omasta
mielestäni on ihan liian käsikirjoitettua - monet asiat selitetään
juurta jaksain ja oppikirjamaisesti, näistä mainittakoon
esimerkiksi Nuuskamuikkusen korostettu yksinäisyyden tarve ja
Muumipeikon itsenäisyyden tehostaminen kautta linjan. Käsikirjoituksessa
on myös kosolti yksittäisiä hahmoja koskevia “lässähdyksiä”,
joihin tosin pureudumme enemmän (kuten aiemmin sanottu) seuraavassa Muumilaakso-aiheisessa päivityksessä.
Tässäpä
tämänkertainen postaus Muumilaakso- sarjasta! Millaisia
fiiliksiä Muumilaakso- sarjan käsikirjoitus sinussa on herätellyt?
Tiedoksi vielä loppuun, että sarjan kaikki tähän mennessä
julkaistut jaksot löytyvät Yle Areenasta!
Ensi
kertaan, heippatihei!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti