Tervetuloa
luukkuun numero 20! Tänään nostamme Muumien hahmokortistosta
jälleen uuden hahmon tutkittavaksi, kun hahmoesittelyissä vuoronsa
saa monien pelkäämä ja tuhansien tulkintojen ikoninen Mörkö.
Kuka
on Mörkö?
Niin,
kuka tosiaan on Mörkö? Tämä hyhmäinen, kylmä ja hirviöksikin
kutsuttu olento asustaa Muumeilta kuultujen huhujen mukaan joko
Muumilaakson metsissä tai yksinäisillä vuorilla, kulkien paikasta
toiseen eräänlaisen haamun lailla. Mörön tunnistettavin
ominaisuus lienee tämän kaiken jäädyttävä olemus - mihin Mörkö
kulkeekin, tämä jättää jälkeensä pelkkää kuollutta maata.
“Silloin
he näkivät Mörön. Jokainen heistä näki hänet. Hän istui liikkumattomana hiekkakäytävällä portaiden edessä ja tuijotti heihin pyöreillä, ilmeettömillä silmillään. Ei hän ollut
erikoisen suuri eikä näyttänyt erityisen vaaraliseltakaan. Jokainen vain tunsi että hän oli kauhean ilkeä ja saattoi odottaa kuinka kauan tahansa.
Ja se oli kauheata.
(- Taikurin
hattu)
Mörön
taustoista ei tiedetä juuri paljoakaan - hänestä on vaikea sanoa
ikää, persoonallisuutta, perhetaustoja, asuinpaikkaa, ei oikeastaan
juuri mitään. Sirke Happosen Muumiopas kuvaa hänet yhdellä
lauseella osuvasti “itse itsenäisyydeksi ja pimeydeksi, kylmäksi
kallionmuotoiseksi hahmoksi”. Mörkö koetaan Muumilaaksossa
suureksi uhkaksi todennäköisesti juuri siksi, että hän on koko
laaksolle niin tuntematon olento. Ja kun ottaa huomioon miten
karmaisevaa on ajatuskin Mörön jäätävästä läheisyydestä, ei
tämä Mörön välttely liene mikään ihme. Mörköä ei kuitenkaan
vältellä vain fyysisesti, vaan myös puheen tasolla: Happosen
mukaan mm. Muumimamman mielestä Möröstä ei tulisi puhua sillä
“tästä puhuminen vain kasvattaa mörköä, ja pahimmassa
tapauksessa tämä jää seuraamaan pelkääjäänsä”.
Erot kirjassa ja tv-sarjoissa
Muumikirjoissa
kohdataan hyvinkin paljon oletetusti eri Mörköjä - näistä
tunnetuin on toki se Mörkö, joka kulkee mm. Taikatalvi-, ja Taikurin
hattu- kirjoissa. Mörköjä voi löytää kuitenkin myös Kuka
lohduttaisi Nyytiä- kuvakirjassa jossa tämä pelottelee onnetonta
Tuittua, sekä Muumipapan urotyöt- romaanissa jossa Mörkö jahtaa
kalliomuodostelmissa hemulitätiä. Keskityn
tässä postauksessa siihen Mörköön, joka eniten on läsnä
Muumikirjoissa, koska loogisesti hänessä myös tapahtuu eniten hahmokehitystä.
Mörkö tulee muumikirjoihin, kuten aiemmin sanottu, silmittömän kovana uhkana joka on tulossa ottamaan pikkuruisilta Tiuhdilta ja Viuhdilta Kuningasrubiinin. Ensimmäisessä kirjassa tavattu Mörkö kasvaa kuitenkin tulevissa kirjoissa melkoisesti - samainen Mörkö nähdään kunnolla seuraavan kerran itse asiassa vasta Muumipappa ja meri- romaanissa. Taikatalvessa tämä nähdään lyhykäisesti sivuhahmona, joka käy istumassa tv-sarjassakin nähdyn keskitalven kokon päälle ja pilaa talvisten pikkuotusten juhlahetken.
Muumilaakson tarinoissa Mörkö näyttäytyy nimenomaan sivuhahmona, joka pelottelee laakson asukkaita milloin minkäkin syyn takia. Hänestä ei tehdä erityisen inhimmillistä hahmoa, mikä sinällään on loogista; jokainen lastensarjahan (tai sarja ylipäätään) tarvitsee jonkinlaisen pahiksen joka aiheuttaa vilpitöntä pelkoa. Mörkö kulkee Muumilaakson tarinoiden taustalla yhtälailla varjona, jonka ainoa merkitys tuntuu olevan jonkin jahtaaminen tai pelottelu; eräänlainen ikuinen vaellus vuodenajasta riippumatta.
Isoin
ns. fyysinen ero kirjojen ja Muumilaakson tarinoiden Mörössä on, että Muumikirjoista Taikurin hatussa
tämä myös kunnolla puhuu. Toki Mörkö sanoo Pikkuruiset vieraat- jaksossa “MINÄ PALAAN”, mutta Taikurin
hatussa tämä puhuu useita kokonaisia lauseita - ei toki hirvittävän
montaa, mutta useamman kuin yhden joka tapauksessa. Mutta yhtä
kaikki, sekä kirjoissa että tv-sarjassa Mörkö mielletään
pelottavaksi hirviöksi jonka likelle ei kannata mennä. Toki on
nostona sanottava myös Muumien kakkoskauden Hiekkaveistoksia- jakso,
jossa Myyn tekemä Mörkö- hiekkaveistos “herää henkiin”, ja
pelastaa Myyn metsäpalon keskeltä jäädyttämällä roihuavat
tuliset puut. Kohtaus itsessään tosin on pikkuriikkisen absurdi ja
katsojalle annetaan ensimmäisenä käsitys että Pikku Myy on vain
kuvitellut hiekkamörön muodonmuutoksen, mutta toisaalta… mikä
muu metsäpalon olisi sammuttanut, kun muut muumiperheen jäsenet
pääsivät palopaikalle vasta myöhemmin?
Kirjoissa
on menty Mörön hahmon kanssa rutkasti edemmäs mitä
tv-sarjassa. Kuten todettu, suurin muutos tapahtuu Muumipappa ja meri- romaanissa jossa Muumiperhe matkaa majakkasaarelle papan inspiraationpuutteen
vuoksi. Muumiperheen myrskylyhtyyn ihastunut Mörkö matkaa läpi
meren Muumiperheen ja lyhdyn perässä, ja hänen matkastaan ja
olemuksestaan kerrotaan mielestäni silmittömän hienolla tavalla:
“Mörkö
oli tottunut autioihin taloihin, hän näki heti, ettei täällä
sytytettäisi valoa hyvin pitkään aikaan. Hän tassutteli hitaasti
takaisin rinteen yli ja vuorta kohti. Lasipallo kuvasti häntä
hetken, sitten se verhoutui taas epätodellisuuden sineen. Pelon
huokaus vavahdutti metsää Mörön kulkiessa eteenpäin, sammalen
alla juosta vilistettiin, oksien välistä kuului pelästynyttä
lepatusta, pienet kiiltävät silmät sammuivat joka paikassa. (--)
Sen (Mörön) aika oli loputon, se eteni verkalleen ja vailla
määrähetkiä. Sen jakoivat jaksoihin vain ne harvinaiset ja
satunnaiset valot, jotka syttyivät kodeissa syyspuoleen.”
“Äkkiä Mörkö alkoi laulaa. Hän lauloi ilolauluansa ja huojutti ruumistaan edestakaisin niin että hameet lepattivat, hän tömisti ympäri hiekalla ja osoitti kaikin keinoin olevansa iloinen, kun Muumipeikko oli tullut. (---) Kun Mörkö oli kadonnut, Muumipeikko meni hietikolle ja tunnusteli sitä. Se ei ollut enää jäässä. Hiekka oli samanlaista kuin ennenkin eikä se kuhissut enää.”
Rakastan
yli kaiken sitä, että Tove antaa näiden Muumikirjojen lopussa
Mörölle huomattavasti pehmeämmän minän. Hän ei ole
samankaltainen kuin Muumilaakson tarinoissa nähtävä kammottava
hirviö, vaan pohjimmiltaan jonkinlaista lämpöä ja huomiota
kaipaava olento.
...Niin kuin ehkä me kaikki muutkin?
Reinkarnaatio
ja symboliikka
Ensimmäinen
fyysinen mielleyhtymäni Möröstä oli (joskin kaukaa haettu)
Henkien kätkemän Kasvoton, joka ei persoonaltaan kylläkään
valtavasti muistuta Mörköä - Kasvoton kun on (vapaan tulkintani
mukaan) eräänlainen ihmisten ahneudesta ja kyltymättömyydestä
syntynyt hirviö, joka ahmii ahmimasta päästyään; aluksi ruokaa
ja lopulta myös todellisia olentoja. Kasvotonta voisi verrata ehkä
jonkinlaiseen Mörön pahaan vastineeseen, joka on ulkomuodoltaan
pelottava, mutta sisimmältään vielä pelottavampi.
Mörölle varmasti löytyy muitakin reinkarnaation vastineita monesta eri mytologiasta ja muista fiktiivisistä teoksista sekä ihan tosimaailmastakin - monia meistä on varmasti jossain kohtaa lapsuutta peloteltu möröistä kaapissa, sängyn alla tai ikkunan takana. En kuitenkaan halua rinnastaa Muumien mörköä tässä kontekstissa näihin otuksiin, vaan ennemmin puhua siitä mitä Mörkö mielestäni symboloi.
Kuten
Tovekin on kirjoittanut, Mörkö on todellinen yksinäisyyden
ja omien pelkojemme muodostama varjo. Mörkö vaanii kintereillä kun
koemme olevamme epävarmoja, se voi tukahduttaa alleen kaiken mitä
pidämme hyvänä ja arvokkaana ja saada olennot piiloutumaan peiton
alle. Mörkö ei todellakaan aina ole fyysinen hahmo; se voi olla
esimerkiksi se pieni ääni takaraivossa, joka ei jätä rauhaan
levottomina hetkinä ja saa ajatukset tuntumaan liian raskailta.
Muumipapassa
ja meressä Mörkö heijastetaan vahvasti myös kuoleman symboliksi -
kirjassa esiintyvä Mörkö on näet myös reflektiota Tovea
kohdanneesta oman elämän menetyksestä. Tove menetti noihin
aikoihin isänsä, ja siksi kirjassa oleva Mörkö on ikään kuin
kylmä totuus, jota Muumipeikko (=tosielämässä Tove) pyrkii
väistelemään ja pakenemaan. Muumipeikon äiti (=tosielämässä Ham,
Toven äiti) kuitenkin rohkaisee Tovea näkemään Mörön nimenomaan
asiana, joka on kohdattava jotta sen kanssa voi elää. Tämä
mielestäni lisää kirjan painoarvoa aivan valtavasti, kun ajattelee
miten Mörön hahmo edustaa nimenomaan jotain mitä ei ikuisesti voi
juosta karkuun.
Mörkö edustaa meille kaikille varmasti eri asioita - joillekin se on kylmä ja kaiken jäädyttävä haamu, joillekin rinnassa kulkeva musta möykky, joillekin lapsuuden traumahahmo. Kyseessä on yksi Muumilaakson ja Muumiuniversumin monitulkintaisimmista hahmoista, ja siksi koenkin Mörön yhdeksi hienoimmista olennoista mitä koskaan on satukirjoihin luotu. Mörkö ei ole vain Mörkö, se on kollaasi kauheuksia jotka piinaavat ihmismieltä ja samanaikaisesti haave löytää pimeyden keskeltä valon kipinä.
Tiesitkö,
että…?
- Mörkö on sukupuoleltaan nainen, mikä tulee monelle jatkuvasti pienenä yllätyksenä!
- Mörkö on Toven sanojen mukaan alunperin symboloinut ympäröivää yhteiskuntaa, joka on tuominnut ja koettanut kylmettää seksuaalivähemmistöt joihin Tove itsekin kuului. Toisin sanoen Taikurin hattu -romaanissa Tovea ja Vivicaa symboloivat Tiuhti ja Viuhti pakenevat omaa Mörköään, jolta he yrittävät parhaansa mukaan piilotella salaista rakkauttaan symboloivaa Kuningasrubiinia. Toven ja Vivican suhteesta on aiemmin kirjoitettu mm. tässä postauksesta
- Kun Tovelta on lukijakirjeissä kysytty tuleeko Mörkö olemaan ikuisesti kylmä, on Tove kirjoittanut lukijoilleen että Mörön kylmyys ei ole loputonta. Tove on selittänyt, että samassa universumissa elää myös “herramörköjä” (ruots. Herr Mårran), jonka kohdatessaan Mörkö lämpenee (samalla tavalla kuin Mörkö lämpenee esimerkiksi Muumipapassa ja meressä). Tällainen tilanne voi Toven mukaan synnyttää aikojen saatossa pieniä vauvamörköjä, jotka ovat lämpimiä ja jäävät myös sellaisiksi. Liikuttavaa, eikö ;_;
- Myös Möröstä on jäärouvan lailla tehty Suomessa Aseman lasten toimesta elokuva, jonka voit chekata tästä! (Leffa on ainakin allekirjoittaneen mielestä super-kuumottava, joten be warned!)
Tässä
kaikki Möröstä tällä kertaa - paljon on vielä sellaista, mitä
tästä hahmosta haluaisin analysoida ja kertoa mutta silloin
postauksesta tulisi pikemminkin romaani kuin muutaman sivun mittainen
kooste. Jos tahdot keskustella Möröstä tai jakaa omia
mielipiteitäsi hahmosta, iske ihmeessä kommenttia kenttään (tai
tervetuloa keskustelemaan kanssani vaikka Twitterissä
yksityisviestillä, koska Mörkö on niitä hahmoja joista harvoin
voin puhua liikaa :D)
- iitu
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti